fredag 9 juli 2010

Mat

Mat är en enormt viktig del i Marocko. Överallt där man går och hälsar på så tar man med sig socker eller något annat ätbart. Inte som vi som tar med oss en blomma.
Går man bara över och ska säga hej så får man inte gå förrän man har fikat. Det bjuds på kakor och nötter och annat bakverk som är specifikt för Marocko. Jag förstår inte vart de har alla bakverken som de bjuder på. Bordet dignar alltid av överflöd. När man går över för att äta så är det också i mängder. Dagen består främst i att äta. Det börjar med frukost runt 10 som är te och bröd med marmelad. Sedan är det huvudmålet kl 14 som är kyckling eller gryta med kött. Mellan 16-18 är det en behaglig vilotid på dagen när man kan ligga och sova eller läsa och bara ta det lugnt. Efter vilan är det te med bullar eller en kopp kaffe som jag brukar se till att få i mig då. Efter fikat är det tid för utevistelse. Gå på marknader, gå till spa eller åka in till stan. Vid kvällen runt 23 tiden börjar alla droppa in i hemmet och då får vi soppa eller annat lättare kvällsmål. Det känns verkligen som om kvinnorna inte gör annat än att laga mat. Men det är gott och jag njuter av varje mål mat jag får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar