söndag 11 juli 2010

Fest

Idag var vi bjudna på fest. En granne har fått sitt första barn, en flicka och de håller en bebisfest till hennes ära. Till min familj hade de sagt välkomna att äta lunch vid tolvtiden. Men nu är vi i Marocko så det är afrikatid som gäller. Det innebar att jag i lugn och ro kunde trava upp på taket och sola ett par timmar med en god bok, som handlar om Marocko. Barnen åkte till stranden med maken. Vid 14-tiden gick jag ner för att duscha och för att få lite att äta. Jag var vrålhungrig och jag vet hur det fungerar här. Man får inte mat i första taget på fester. Vid ca 16.00 var jag och min svägerska klara. Efter att min svärmor har stressat på en del. Barnen skulle duscha och äta först och komma senare med svärmor. Vi var alltså typ 4 timmar sena enligt inbjudan. Men gissa vad, vi var först! Vid 17-tiden började folk droppa in och vid halv åtta på kvällen fick vi mat. Tur att vi hade ätit lunch hemma för halv åtta är ju mer middag än lunch, även här.

Fester här är väldigt annorlunda än i Sverige. Ingen har med någon present utan man har tidigare varit och lämnat socker till familjen. Alla gäster sitter i soffor längs väggarna och familjen har hyrt in några kvinnor som spelar på trummor (afrikanska handtrummor) och sjunger. Lite då och då går gästerna upp och dansar. Efter att tag bryter man upp för att äta. Man sitter cirka 8 personer runt varje bord och man får först in kyckling på ett stort gemensamt fat som man äter med bröd. Sedan kommer det in lammkött med katrinplommon. Också det på ett stort gemensamt fat som äts med bröd. Därefter kommer frukt. Man ska gärna smaka en av varje och det är inte lite frukt. Det är meloner, vindruvor, äpplen, persikor, bananer och plommon.

När man har ätit fortsätter musiken och dansen en stund och sedan serveras te och kakor runt sofforna där man sitter. De flesta är mätta och tar hem kakorna. Man får också en liten present med hem. En liten rosa miniatyrväska i det här fallet med en godisbit i. Vid 23-tiden på kvällen var vi hemma igen. Alldeles genomsvett av all dans och värme.

I morgon ska vi på en bebisfest till. Men de har bjudit in oss till kvällen. Vilket innebär att den börjar vid 23-tiden och säkert då slutar vid 4-tiden på morgonen. Inte helt lyckat då vi ska upp tidigt på måndag morgon och åka till Marrakesh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar