lördag 17 juli 2010

Marrakech

Vi klev upp tidigt på morgonen den 12 juli för att ta tåget till Marrakech. Det var jag, maken, barnen, min svägerska Fatima och min svåger Omar. Min svägerska hade gjort i ordning frukost att äta på tåget som skulle gå 7.45 från Rabat. Min man likaså min svägerska är nojig med tiden så helt plötsligt blev det skynda skynda, trots att vi hade gott om tid. Jag hade sagt till att männen skulle hämta en taxi vid 7-tiden så skulle vi hinna gott och väl eftersom det bara är 10 min till stationen. Detta hade både min man och svägerska missuppfattat så vi var på stationen typ halv sju. Gissa om jag var mindre glad att få sitta på stationen en timme och vänta. Sedan var tåget dessutom en halvtimme försenat. Men det gick bra ändå. Tur att det fanns flera vuxna som kunde sysselsätta barnen. Tåget var fullt men som tur var hittade vi en kupé där jag kunde få sitta. Tåget startar inte i Rabat och många tar tåget till jobbet i Casablanca. Efter bara en halvtimme kunde fler av oss få sitta och efter Casablanca hade vi alla plats att sitta. Tågresan till Marrakech tar drygt 4 timmar. Kupén var luftkonditionerad och vi åt, läste, spelade och sov. Tågresan gick hyfsat snabbt och vid halv ett klev vi av tåget och möttes av värmen, cirka 42 grader varmt. Värmen i Marrakech är cirka 10 grader varmare än i Rabat och det finns ingen svalkande vind från något hav. Om det blåser så blåser det varmt. Vi tog bussen till marknadens plats "Djemma El Fna". Alldeles i närheten ligger Grand Hotel Tazi som jag och maken hade rum på för två år sedan. Det hotellet har pool. En viktig del när det är så hett! Efter lite dealande fick vi två rum för 1000 kr natten. Ett fyrabäddsrum och ett tvåbäddsrum. Jag och maken skulle få två nätter barnfritt. Så fort vi hade lämnat sakerna så gick vi till poolen och badade. Efter några timmar så skulle vi äta för att sedan vila och gå ut på kvällen. Då märkte vi att luftkonditioneringen inte fungerade i något av rummen. Det blev för männen att springa och hämta någon som skulle fixa det vilket de gjorde och allt var frid och fröjd. Ett tag. Efter vilan så märkte vi att luftkonditioneringen var trasig igen. Vi sa till att de skulle fixa och gick ut på marknaden för att äta och att handla. När vi kom tillbaka så var rummen varma och inget var fixat, inte heller fanns något annat rum så vi blev hänvisade till att sova med fönstren öppna. Svettigt var det och dåligt med sömn blev det. På morgonen hade vi bokat en taxi som skulle ta oss runt i Marrakech. Jag hade fått ont i magen på natten men var ganska ok på morgonen. Frukosten bestod av eländigt te och croissianter utan något till. Förra gången hade det varit en bra frukost med bröd och marmelad med mera. Vi åt lite och sedan gick vi till ett café som låg bredvid. Taxin kom vid 10-tiden och körde oss upp till Atlasbergen. Underbar utsikt. Det var tänkt som en heldagstur men vi insåg att barnen inte skulle orka så vi halverade det vi skulle se. Annars hade vi tänkt att jag och barnen skulle vara kvar på hotellet och bada medan de andra åkte. Men en halvdag skulle bli bra för oss alla. Då skulle vi hinna bada också. Vi stannade till ett par gånger och tittade på olika saker och sedan stannade vi för lunch. Precis då pajade min mage igen. Tack och lov att vi var där och inte satt i taxin och hade en lång tur framför oss. Toaletterna i Marocko är ju inte dem bästa utan det är ett hål i malrken men porslin runt. Mindre trevligt att var dålig i magen då. Så det blev ingen lunch för mig. Och ingen promenad som var tänkt för de andra heller. Jag hade ingen lust att sitta där vid lunchstället själv i en timme medan de andra promenerade upp för att se på utsikten. Hem gick resan fort och magen höll sig lugn. Det var en njutning att få lägga sig i poolen. Vi hade dessutom tur att få byta rum och nu får rum med luftkonditionering som fungerade. Nästa gång sa vi att vi tar ett annat hotell och åker till ett vattenland istället och betalar inträde där fär att slippa allt krångel som var med hotellet. Dålig frukost, trasig luftkonditionering och dusch, hämta handukar och sladdar till tv:n. Nej, lite mer service vill man ha om de ska ha 1000 kr natten (500kr per rum), vilket är hyfsat dyrt i Marocko. Sista kvällen åkte vi häst och vagn. Sedan gick vi till den stora marknaden och åt sniglar. Ja, de andra åt. Jag smakade igen men konstaterade att jag inte tyckte det var så gott i år igen. Barnen älskade det och åt var sin skål. Natten var sval och skön i det nya rummet och nästa morgon intog vi frukost direkt vid cafét. Lite marokanska tjafs blev det vid utcheckningen då vi ansåg att de inte skulle få 1000 kr för första natten då rummen var trasiga. Maken gav den hälften. Kl 11 gick tåget hem. Efter lite krångel från min man att hitta platser så hittade min svåger en egen ledig kupé. Dock slutade luftkonditioneringen där också att fungera till och från så solfjädrarna gick varma. Dock var resan på det hela taget lyckat och en mysig semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar