söndag 25 juli 2010

Kycklingar

Igår åkte jag till stan med min svåger Omar. Vi hade båda barnen med oss och precis när vi kom fram såg barnen en massa små kycklingar i en kartong. 2 DH styck kostade de. Barnen ville ha var sin och Omar hade svårt att säga nej. Jag överlämnade nämligen det helt och hållet till Omar att bestämma för jag ville själv ha en, de var så söta och jag är så blödig. Omar bestämde att vi skulle köpa på väg tillbaka. Vi gick runt stan och åt harera och shoppade. När vi möttes av min andra svåger Moustapha som skulle köra oss hem så hade killen med kycklingarna gått. Gissa om barnen tjurade. Moustapha körde hem mig och Omar och tog med sig barnen en sväng till runt stan för att leta. De kom hem med en höna! Gissa om jag skrattade. Idag åkte jag och maken ytterligare en tur till stan på förmiddagen. Inga kycklingar fanns det men mycket shopping. Hittade presenter till barnen eftersom Ramadan kommer allt närmare. När vi kom hem hade barnen slaktat hönan med sin farfar. De hade gjort det för att få sina kycklingar. De verkar inte alls vara så blödiga som sin mamma som inte alls hade klarat av att vara nära när ett djur slaktas - får halsen avskuren. Barnen berättade som ingenting att den hade halva huvudet av och levde och blodet rann. BLÄ!!!!
Barnen verkligen bevakade sin farbror Moustapha som sagt att de ska åka under eftermiddagen. Dotten höll på att tjata ihjäl sin faster när hon följde med henne ut en sväng för att inte missa Moustapha. Han kör sin taxi och försöker arbeta mellan varven. Nåväl till slut åkte dem och hem kom de med 7 kycklingar i alla olika färger. Blå, gul (som en kyckling ska vara), rosa, lila, brun, grön....
Stackars kycklingar som blir färgade. Men familjen har sagt till barnen att de ska ta hand om kycklingarna och se om de kan växa och bli stora. I så fall kan det till och med bli mat till familjen. Men frågan är om de lever så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar