fredag 4 februari 2011

Sjukt igen

Vaknade igår av att huvudet var tyngre än vanligt och meddelade maken att jag blir hemma. Jag har hostat lite grann men är så hes så jag borde vara tyst. Skulle till att väcka barnen och kände att sonen var lite varmare än vanligt. Han har haft världens hosta i ett par dagar men han har astma i botten så det är inget konstigt. Tog tempen på honom för säkerhets skull, 38.8 så det var bara för honom att vara hemma också.
När jag ringde till vårdcentralen trodde jag att jag skulle få en tid på förmiddagen. Jag ringde tio över 8 (de öppnar 8) och fick en uppringningstid halv 9. Så jag var inte direkt sen att ringa. 13.50 fick vi tid! Det tyckte jag inte var bra nog så jag tog sonen till närakuten. Där var vi inne på en timme och träffade en underbar läkare som tog våra symtom på allvar och kollade av oss. Sonen fick besked att han hade halsfluss igen. Tack och lov med denna underbara läkare så fick han en ny penicillinsort så nu ska han väl ändå bli frisk. Jag hade "bara" virus men jag var ren i lungorna och det var det bästa. Svininfluensa triggar dock i bakhuvudet. Det värsta är ju att nu får jag inte ta mina mediciner som håller mig i schack. De vanliga smärtstillande går bra men de lindrar ju bara symtomen och inte orsaken. Hoppas nu att jag blir frisk snabbt så att det inte går över från virus till att bli bakterier och därmed en längre återhämtningstid.

Vårdcentralen avbokades snabbt. Och resten av dagen ägnades åt att tycka lite synd om mig.

Ingen träning idag blev det heller. Men jag var iväg till sjukgymnasten för att testa min handstyrka. Jag har sedan i höstas känt att underarmarna har domnat bort trots att jag inte ligger på armen. Jag har också känt att handstyrkan har minskat. Jag som alltid har varit jättestark har nu svårt att få upp en burk. Testresultaten var inte heller de bästa. De var helt ok. Lite under normalgenomsnittet men jag har för mig att jag alltid legat över. På höger var jag stark men blev snabbt svag. På vänster var jag mer jämnstark. 224 var det bästa värdet på höger och 147 tror jag det var på vänstern. Sjukgymnasten ska leta fram tidigare resultat i arkivet så då får jag se vad hon får fram. Måste be läkaren remittera mig så de får utreda varför jag tappar styrka. Jag har ju inte ont i armarna så det finns ingen självklar anledning till att jag försvagas.
Läkaren nämnde vid förra besöket att det kan vara brist på B-vitamin. Men nu har jag varit noga med att äta frukt och grönsaker och tillskott på B-vitamin. Naglarna känns helt ok så det borde inte vara orsaken. Eller så har det varit det. Vi får väl se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar