lördag 23 oktober 2010

23 oktober 2010

Lördag eftermiddag. En utflykt till Teide med vår egen fritidsledare

Information om Teneriffa
Teneriffa är en vulkanö med en massa vulkaner. Det är 100 år sedan Teide hade sitt senaste utbrott. Garachiko utplånades. Teneriffa, La Palma, La Gomerra och El Jerro är en provins (landskap) med Santa Crus som huvudstad. Fikonträd växer vilt. Växthus finns för att hålla ohyra borta, försvara mot stormar och tjuvar. I första hand odlas bananer och tomater. Ananas trivs på Jerro. Teide har 400 olika växter. Fuertvientura, Lanzarote och Gran Canaria är den andra provinsen med Las Palmas som huvudstad. Eucalyptusträd har kommit till Teneriffa från Australien (de som såg ut som tallar). De gillas inte av invånarna då "turistträden" vänder sig efter solen och skräpar ner. 3718 meter över havet är Teide. Den plats jag kommer till på utflykten finns på 2000 meter över havet. Teide sägs få utbrott var 100:e år. Ooops!!
Franco har tagit Miffonfår och kaniner till Teneriffa. Koppar, svavel och järn ger olika färgskiftningar på berget.



Ordet tapas kommer från tapa som betyder lock. Det kommer från att man la ett lock på en drink och därpå la ost och oliver.

Restaurangen Chamo betyder "killen".

12 veckor på hösten är det kaninjakt. Inga ormar eller giftiga djur finns på Tenriffa. Mellan La Gomerra och Teneriffa är havsdjupet 2 mil! Maneter kan komma in i stim och då varnas det på stränderna. I september skördas vindruvor. Mycket vin görs i Teneriffa. 3 gånger per år plockas potatis.


Utflykten idag blev rikigt härlig. Jag tog ett par timmar vid havet först och då det absolut inte var några vågor så kunde jag bada. Vi åkte kvart över ett efter lunch. Vid 18-tiden var vi framme vid restaurangen efter att ha shoppat lite i en turistaffär och titta på Teide. I restaurangen fick vi tapas, dock var en del griskött som jag inte kunde äta. Sedan fick jag en ful fisk och pommes medan de andra fick någon fläskstek. Jag fick smaka en kaktusfruktsmousse som var helt knallrosa, underbar och god. Resten var väl lite sisådär eftersom jag inte kunde äta allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar