fredag 1 april 2011

Övervikt

I morse var jag iväg till skolläkaren med dottern. Hon har lagt på sig viktmässigt en hel del på väldigt kort tid och jag har haft funderinger på varför. Kosten är oförändrad och jag ville veta så att det inte var några sköldkörtelproblem som orsakat viktuppgången eller en för tidig pubertet. Läkaren tyckte jag lyssnade bra och kollade både det ena och det andra. Skönt nog var det bara en vanligt viktuppgång men nu blir det till att kontrollera intag av mat och godis och motion lite mer. Jag har tyckt att hon inte har ätit så mycket godis och sötsaker men det hon har varit dålig på är motion. Nu har hon börjat att spela fotboll så jag tror att det kommer att hjälpa henne. För hennes skull och kanske även för min skull behöver vi nu bli ännu bättre på vad vi äter. Mer grönsaker med andra ord och inte snabbmat. Det är ju inte en dålig sak att lära henne att äta rätt redan nu som liten. Då kanske hon har det i sig och äter rätt som vuxen. Eftersom hon inte rör på sig så mycket i sin lek med vänner så är det en fördel att hon nu spelar fotboll. Men vi kanske behöver åka till simhallen lite oftare och lekhus så att hon rör sig även på helgerna. Skönt att det inte var något som måste medicineras i alla fall. Nackdelen är att jag inte kan röra mig med henne eller sonen. Den delen får ligga på maken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar