onsdag 17 april 2013

Färdtjänsten

Ett jättebra hjälpmedel men som mamma mitt i livet så är det ofta ett icke fullt fungerande hjälpmedel. Framförallt då min fina bil står stadigt på verkstaden. Hade tänkt ta dottern till dansen som vanligt och beställer en timme innan för att åka till dansen. Får då till svar av systemet att beställningskapaciteten är fylld och att jag ska välja en annan tid. Det funkar inte med en annan tid. Tar vi en tidigare tid, som det inte ens är säkert att jag får eftersom bilen måste beställas minst 31 minuter före, då skulle vi vara där 45 min innan dansen börjar. Tar jag en senare tid innebär det att vi kommer för sent eftersom färdtjänst bara kan beställas tre ggr per timme.

Jag tackar Gud för min bil och för att jag har möjlighet att ha en egen bil och köra själv. Det gör mig så mycket friare. För färdtjänst binder upp mig mer än buss skulle göra. Bussarna går betydligt oftare här där jag bor än jag kan beställa färdtjänst. Att bli hämtad vid fotbollsplaner är heller inte fullt tänkbart. Taxichaufförerna kommer aldrig att hitta. Att någon kör som en galning är också nåt man får stå ut mer och att få åka till diverse olika adresser innan man blir avsläppt.

Samtidigt är det värt mycket att färdtjänst finns. Men den är anpassad för äldre personer, inte för mig med aktiva barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar